Michael K. Williams Diduga Meninggal Darah, Mengenal Tanda-Tanda

“Overdosis ubat adalah keadaan yang berlaku apabila seseorang menggunakan ubat berlebihan atau tidak mematuhi cadangan doktor. Keadaan ini tidak boleh diabaikan, kerana boleh membawa maut. Salah satu kesan overdosis ubat adalah kehilangan nyawa.

, Jakarta - Michael K. Williams, seorang pelakon dari Amerika Syarikat, ditemui mati di kediamannya, di Brooklyn, New York, Amerika Syarikat (AS). Mayat lelaki itu, yang dikenali sebagai pelakon HBO, ditemui pada hari Isnin, 6 September 2021. Michael K. Williams dianggap meninggal akibat overdosis, kerana pegawai tempatan menemui beberapa ubat di samping tubuhnya.

Overdosis adalah keadaan yang boleh berlaku akibat pengambilan bahan atau ubat secara berlebihan. Perkara ini tidak boleh dilakukan, kerana boleh membawa kesan maut pada tubuh, salah satunya boleh menyebabkan kematian. Overdosis ubat, seperti yang dialami oleh Michael K. Williams, dapat dikenal pasti oleh sejumlah gejala. Ada apa-apa?

Baca juga: Pertolongan Cemas Overdosis Dadah

Gejala Overdosis yang Perlu Anda Ketahui

Overdosis ubat berlaku kerana terdapat penggunaan ubat-ubatan yang dilakukan secara berlebihan atau melebihi had yang disyorkan. Keadaan ini dapat dialami oleh semua orang. Walau bagaimanapun, orang yang mempunyai sejarah penyalahgunaan bahan atau ketagihan dadah lebih berisiko mengembangkannya. Kerana, ketagihan adalah keadaan yang mungkin sukar diatasi.

Lancarkan CNN, Michael K. Williams, pelakon AS yang ditemui mati di kediamannya ternyata mempunyai sejarah ketagihan atau penyalahgunaan dadah. Michael K. Williams dikatakan telah mengakui ini dalam wawancara, walaupun menurutnya masih sangat sukar untuk melepaskannya.

Selain ketagihan, overdosis ubat juga boleh berlaku kerana dos berlebihan atau cara mengambil ubat yang salah. Kesan overdosis pada setiap orang boleh berbeza-beza, tetapi boleh membawa maut jika dibiarkan. Penggunaan ubat yang berlebihan boleh memburukkan lagi penyakit, membuat badan menjadi lemah, dan boleh menyebabkan kehilangan nyawa.

Baca juga: Terlalu Banyak Penggunaan Vitamin, Bolehkah Anda Benar-benar Berlebihan?

Apabila mengalami overdosis ubat, terdapat beberapa gejala yang biasanya akan muncul, termasuk:

  • Pening;
  • Mual;
  • Muntah;
  • Cirit-birit;
  • Kehilangan keseimbangan;
  • Sukar bernafas;
  • sawan;
  • Gangguan visual;
  • Mengalami halusinasi, gelisah, dan merasa cemas;
  • Kekurangan oksigen menyebabkan kulit, hujung jari, dan bibir kebiruan;
  • Kehilangan kesedaran.

Apa nak buat?

Dengan mengetahui apa simptom overdosis ubat, anda dapat mengenal pasti orang yang mungkin mengalaminya. Sekiranya seseorang menunjukkan tanda-tanda overdosis, lebih baik membawanya ke hospital dengan segera. Terutama jika simptomnya sangat teruk dan orang itu mula menunjukkan tanda-tanda kehilangan kesedaran. Segera hubungi ambulans atau hospital terdekat untuk mendapatkan bantuan.

Sebagai pertolongan cemas, anda boleh menggunakan aplikasi tersebut untuk menghubungi doktor dan bertanya mengenai apa yang perlu dilakukan semasa berurusan dengan pesakit yang berlebihan dos ubat. Doktor boleh dihubungi dengan mudah dan akan memberikan nasihat rawatan melalui: Panggilan Video / Suara atau Berbual. Muat turunsekarang di App Store atau Google Play!

Baca juga: Inilah bahaya jika anda mengambil dos ubat yang salah

Tiba di hospital, doktor akan memberikan rawatan perubatan untuk meneutralkan lebihan ubat yang masuk ke dalam badan. Rawatan perubatan juga dilakukan untuk melegakan gejala yang muncul. Setelah keadaan tubuhnya bertambah baik dan stabil, doktor boleh terus mengawasinya untuk kemungkinan kesan sampingan selanjutnya.

Rujukan:
Garis Kesihatan. Diakses pada tahun 2021. Overdosis Dadah.
WebMD. Diakses pada tahun 2021. Overdosis Dadah.
CNN. Diperoleh pada tahun 2021. Michael K. Williams, pelakon ‘Wire’, ditemui mati.